
 

Walter Duranty and the Ukrainian Famine of 1932-1933 

 

 Ⓒ Mark Mantho 

 

 

 Did Walter Duranty, the New York Times' Pulitzer Prize winning 

Moscow correspondent, seek to downplay, explain away or otherwise "cover 

up" the Ukrainian famine of 1932-1933? The evidence is not kind.   

 In January 1930, the communist party news organ Pravda announced 

a full-fledged campaign to collectivize Soviet agriculture. The effort to force 

farmers in the grain rich Ukraine and North Caucuses to sell their produce at 

state mandated prices, which had actually begun two years before, was met 

with furious resistance. Rather than accede to the state's collectivization 

policy, prosperous peasants known as "kulaks" slaughtered their livestock. 

According to S.J. Taylor, author of Stalin's Apologist: Walter Duranty, The 

New York Times' Man in Moscow, "by 1934, the Seventeenth Party Congress 

announced that more than 40 percent of all cattle in the country had been 

lost, together with well in excess of 60 percent of all sheep and goats. Western 

estimates were even higher." (Taylor 163) The party thus barred kulaks from 

working on collective farms and dictated they be "liquidated as a class." 

Between six and seven million kulaks were exiled to Central Asia and 

Siberia, where they were used as forced labor. The deportments led to 

widespread starvation in the Ukraine. At least five million people perished 

due to the famine.  



 2 

 The New York Times' Walter Duranty, the most famous of all Moscow 

journalists, repeatedly sought to diminish the effects of the famine, and even 

to deny its existence altogether. Duranty, the Times' man in the Soviet Union 

from 1921 to 1934, won the 1932 Pulitzer Prize for best news correspondence 

but had long been accused of pro-Soviet sympathies. (He claimed, for 

example, that the peasantry was foursquare behind collectivization.) So 

vociferous was the criticism of Duranty's reporting that the Times was 

referred to as the "Uptown Daily Worker" by  detractors.1 In March 1930, 

Duranty saw a train carrying kulaks to exile while visiting Central Asia, but 

wrote nothing at the time. In late December 1932, the Soviet Union 

instituted a system of internal passports for its citizens, restricting migration 

from the countryside to cities. Then, in the spring of 1933, Soviet authorities 

decreed peasants could not leave jobs at collective farms "without a contract 

from future employers" – effectively condemning them to death by starvation. 

Duranty reported these developments without probing their true purpose, 

and lauded the efficacy of the Soviet state in preventing urban overcrowding. 

(Taylor 199-200)  

 As Whitman Bassow writes in The Moscow Correspondents, by March 

1932, when reports of hunger had reached Moscow, Duranty "advised the 

Times 'to the best of my knowledge there is no famine anywhere although 

                                            
1 Managing editors at the Times had voiced concerns about Duranty's reporting as far back 

as 1921. Beginning January 7, 1930, the Times audited Duranty's stories for pro-Soviet 

sentiment. Simeon Strunksy, an editorial writer for the paper and ardent anti-Bolshevik, 

dissected stories from Moscow in an attempt to prove bias. The result was inconclusive, but 

Duranty's work remained under scrutiny.  



 3 

partial crop failures [had occurred in] some regions.' " In November, Duranty 

wrote that despite falling living standards among peasants, no evidence of 

"either famine (or) hunger" had been uncovered, adding in a later story, "nor 

is there likely to be." (Bassow 69)   

After a three week tour of Rostov, Gareth Jones of the Manchester 

Guardian reported on March 30, 1933 that people in the area were suffering 

mass starvation. Just a day later, Duranty disputed the claim. Duranty wrote 

that the "novelty" of collective farming, in tandem with "spoilers" who hoped 

to dash its success, were principally to blame for the "mess of Soviet food 

production." He went on to observe, in a phrase soon to enter the popular 

lexicon, "you can't make an omelette without breaking some eggs." There had 

been "serious food shortages," conceded Duranty, but he added "there is no 

actual starvation or deaths from starvation." Rather, there was "widespread 

mortality from diseases due to malnutrition." S.J. Taylor certainly had it 

right when condemning this transparent bit of sophistry as "the most 

outrageous equivocation of the period."  

A ban on journalists traveling to the Ukraine prevented Duranty from 

witnessing the famine firsthand until September 1933. This impediment 

didn't stop him from writing in mid May that while an outbreak of typhus 

had hit the region, conditions weren't epidemic. In late August 1933, the New 

York Herald's Ralph Barnes, who had toured the Ukraine with Richard R. 

Stoneman of the Chicago Daily News in March, returned stateside and wrote 



 4 

of the travel ban. Barnes speculated that Soviet officials were covering up a 

catastrophic situation in the countryside, and that a million people had died 

due to disease and starvation. Shortly thereafter, Duranty wrote an article 

intimating his previous stories denying the famine were due to Soviet 

censorship. 

In an August 24 article, Duranty sent mixed signals. The story began, 

"The excellent harvest about to be gathered shows that any report of a famine 

in Russia is today an exaggeration or malignant propaganda." Later in the 

same paragraph, however, Duranty wrote of "the food shortage ... last year" 

that "has ... caused heavy loss of life." The deaths were not attributable to 

"actual starvation," but "manifold disease." Duranty then employed "certain 

approximations" to deduce that the death rate in the North Caucuses would 

quadruple, and that minus deaths from natural causes, two million had died 

in the Ukraine and lower Volga. (Bassow 70, Taylor 218)  On August 25, New 

York Times colleague Fred Birchall filed a report from Berlin that 

conservatively placed the death toll at four million. The story made lurid 

reference to cannibalism. Covering his bets, Duranty quickly followed suit 

with an article asking why, if collective farms were "interesting tourist 

attractions," reporters were not allowed to visit them. Collectivism was 

proving more difficult to master than Soviet authorities assumed, the 

journalist offered rhetorically.   



 5 

 Finally, in September 1933, Duranty went to the Ukraine. His 

dispatches extolled the virtues of collective farming, rhapsodized about "mile 

after mile of reaped grain in the fields," and related tales of well-fed peasants 

and their plentiful stores of food. On September 14, he dismissed reports of 

famine as "sheer absurdity." Yet by the time he reached Kharkov, the 

character of Duranty's stories changed. He was forced to admit, he wrote, 

that fear of war in the Far East had prompted Soviet officials to extract too 

much grain from the Ukraine.  "The flight of some peasants and the passive 

resistance (to collectivism) of others (combined to produce) a very poor 

harvest last year. ... Just as the writer considered that his death-rate figures 

for the North Caucasus were exaggerated, so he is inclined to believe that the 

estimate he made for the Ukraine was too low." Incredibly, as his visit to the 

afflicted areas came to a close, Duranty regurgitated the optimistic tone of his 

initial articles, contending that despite problems, even opponents of 

collectivism were now convinced of its merit.2  

 As S.J. Taylor recounts to devastating effect, in the intervening years 

Duranty sought to rewrite history, and his less than flattering role in 

reporting it. Duranty's 1935 autobiography, I Write As I Please, ignores the 

famine. In 1941, he admitted it was "man-made." Three years later, Duranty 

found at least partial explanation for the famine (and a convenient means of 

                                            
2 Duranty's report to the British Embassy upon returning to Moscow was less sanguine. "The 

Ukraine (has) been bled white, the population (is) exhausted," he admitted. "As many as ten 

million people may have died directly or indirectly from lack of food in the Soviet Union in 

the past year." (Taylor 221)  



 6 

self-exculpation) in the Soviet government's diversion of Ukrainian grain to 

feed Red Army troops, who in 1932-1933 were preparing for war with Japan: 

  That was the dreadful truth of the so-called 'man-made 

  famine' of Russia's 'Iron Age,' when Stalin was accused  

  of causing the deaths of four or five million peasants to 

  gratify his own brutal determination that they be  

  socialized... or else. What a misconception! Compare it  

  with the truth, that Japan was poised to strike and 

  the Red Army must have reserves of food and  

  gasoline. (Taylor 239)  

By 1949, Duranty wrote, "Whatever Stalin's apologists may say, 1932 was a 

year of famine in Russia, with ... mass migration of destitute peasants from 

the countryside to towns and cities (and) epidemics of typhus and other 

diseases of malnutrition." He went on to blame the Soviet government for 

failing to anticipate the famine or ameliorate its effects. Given his steady  

defense of the Soviet regime and disavowals of the famine while it was in 

progress, such statements are beyond scandalous. ("Thus 'the Great Duranty,' 

concludes S.J. Taylor, 'wriggling on a spit of his own making.") Whatever else 

Walter Duranty lacked, it certainly wasn't gall.  

Still, when singling out Duranty for disapprobation, it should be noted  

he was not alone in discounting news of the famine. Louis Fischer, a pro-

Soviet correspondent for The Nation and the Baltimore Sun, never even 

mentioned the famine in his stories. When Gareth Jones' piece alleging mass 

starvation and a million dead appeared in the Manchester Guardian, Fischer 

(then on a speaking tour in the U.S.) questioned its veracity ("Who counted 

them? How could anyone march through a country and count a million 



 7 

people?") According to S.J. Taylor, United Press correspondent Eugene Lyons 

knew of the famine early on, but never went to the Ukraine to confirm the 

story. Taylor quotes Louis Fischer, who remarked that Lyons "limited his 

Russian experience to Moscow social circles, rather than studying villages or 

factories." Lyons, who detested and envied Duranty, asserted the New York 

Times' journalist consorted with the KGB to obtain favored treatment. 

Reporters who knew Duranty laughed off the charge and nothing of the kind 

was ever proven.  

The stronger charge is that Duranty softened his coverage of the 

famine to preserve access to top Soviet officials, which in turn ensured his 

continuing status as the preeminent Western correspondent in Moscow. More 

than anything, this seems to be what motivated Duranty.3  His editors at the  

New York Times were surely aware of these priorities, but failed to address 

the situation in any meaningful way. The result, let it be said, was shameful. 

Fittingly, Joe Stalin has the last word on Walter Duranty: 

 You have done a good job in your reporting on the 

 U.S.S.R.  Although you are not a Marxist, you tried 

 to tell the truth about our country and to  

 understand it and explain it to your readers. I  

might say that you bet on our horse to win when  

others thought it had no chance, and I am sure you 

have not lost by it. (Bassow 89)  

 

                                            
3 Manchester Guardian journalist Malcolm Muggeridge, who immortalized Duranty as the 

fictional Moscow correspondent "Jefferson" in his novel Winter in Moscow, drew the measure 

of the man: "His basic impression of the world (was as a) place where men, in their 

unutterable folly, tore out each other's hearts and probed cruelly into each other's souls; but 

where an intelligent minority, standing apart, directing, controlling, orating, buying and 

selling, writing, was able, not merely to be immune from, but even to profit by, these 

disasters." (Muggeridge 180-181)  



 8 

                                 Works Cited: 

 Bassow, Whitman.  The Moscow Correspondents.  New York:  William 

Morrow and Company.  1988.  

 Muggeridge, Malcolm.  Winter in Moscow.  London: Eyre and Spottiswoode.  

1934.  

 Taylor, S.J.  Stalin's Apologist: Walter Duranty, The New York Times' Man 

in Moscow.  New York.  Oxford University Press.  1990.  

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 
 

 

 

 

  

 

   


